Tuesday, September 21, 2010

BAHAGIA!



Dengan rasa rendah hati, maunya aku mengakui yang hakikat 'anak kunci' bahagia itu sebenarnya ada di tangan orang lain. Orang lain itu mungkin jiran kita sahabat kita dan orang yang ada di sekeliling kita!


"Barang siapa yang tidak menyayangi, ia tidak akan disayangi."
(hadith sahih: Bukhari, Muslim,Abu Daud)

Ertinya kita-kita akan lebih disayangi sekiranya kita menyantuni orang lain, memaaf dan dimaafi segala kesalahan, justeru hati akan rasa bahagia kerana kita telah nyahkan musuh yang tak disedari mungkin wujud di sekeliling kita.
Interaksi sosial akan bertambah ampuh dan penyesuaian berkomunikasi akan lebih berkembang dengan baik. Bersilaturrahim itu juga membantu memanjangkan hayat kita kerana orang yang rasa bahagia itu terhindar dari banyak penyakit. Penyakit yang nampak maupun tidak nampak.

Dalam banyak kajian yang telah dilakukan oleh ahli bijak pandai (psikologi) maupun alim-ulama',
mengesahkan bahawa, orang yang paling bahagia dan panjang usianya adalah orang yang pemaaf dan yang berkasih sayang sesama insan. Perasaan happy itu sudah cukup untuk buatkan hati, mereka dan jantung mereka imun dengan penyakit, terutamanya penyakit yang menyesakkan dada yakni jantung.

Sabda Nabi Agung Muhammad SAW:
"Iman salah seorang di antara kalian belum sempurna sebelum ia mencintai saudara(seagama)nya seperti ia menyayangi dirinya sendiri."
(bukhari/muslim: sahih)

No comments:

Post a Comment