Tuesday, October 5, 2010

Tiba-tiba teringat...

Kisahnya lebih kurang 10 tahun yang sudah. Berkisar tentang kisah Dato' Dr Haron Din yang jatuh sakit. Beliau telah dikejarkan ke IJN namun dikhabarkan tidak mendapat layanan yang berapa sempurna. Q pun panjang sangat, akhirnya pihak beliau membuat keputusan untuk mendapat rawatan di luar negara. Negara yang menjadi pilihan keluarga beliau adalah Australia.
Entah macamana berita yang dia mau mendapat rawatan di luar negara cepat tersebar. Media arus perdana tiba-tiba jadi meroyan dan membuat cerita yang Dato Dr Haron Din tidak patriotik. Dia tidak percaya dengan doktor-doktor dalam negara dan ada yang membuat cerita sampai ke tahap menghina peribadi beliau sebagai 'pengamal perubatan alternatif'.
Di tokok tambah dengan keceluparan PM ketika itu yang sememangnya anti sangat dengan Tuan Guru , maka cerita-ceriti makin menjadi-jadi. Kesemua cerita yang terbit di semua media arus perdana bersifat menghentam Dato Dr. Haron Din. PM yang ketika itu masih gagah jadi bertambah sasau menyindir, mengherdik dan merendah-rendahkan peribadi Dr Haron...
" Awat dia tak pakai ayaq jampi ja...buat apa pi hantaq ke luaq negara, orang macam ni tak boleh pakai, bila dia sakit dia pi luaq negara. Saya buat pembedahan dulu guna doktor tempatan ja, saya yakin dengan doktor pakar tempatan...doktor yang merawat saya semua baguih-baguih belaka!"
Hari ini sang tokoh yang meroyan tak tentu kalu dah tak ada kuasa. Badan diapun dah tak sekuat dulu, dengar khabarnya sedang mendapat RAWATAN JANTUNG DI AUSTRALIA.
Harab maklum yang Australia bukan salah satu negeri dalam Malaysia!
-SEMOGA DIA CEPAT SEMBUH!

No comments:

Post a Comment