Thursday, May 31, 2012

K.A.M.I 2

Mahu menyempurnakan hasrat yang tertangguh
juga perlukan kesabaran yang tidak kurang tingginya.

Posting ini lebih merupakan ucaptama Prof. Dr. Abu Hassan Hasbullah
Pensyarah Kanan di UM yang kini telah ditukarkan ke USM Kubang Kerian 1 April 2012 yang lalu kerana 'mulutnya tiada insuran!' Heheee.....

Katanya:
1- Minda kita sudah lama terdera, minda kita sudah terlalu lama sakit. Hampir 501 tahun kita hanya disogok dengan berita-berita yang rosak datang dari media primitif yang disifatkan oleh beliau sebagai 'media telaga buruk.' Media yang tidak bebas dan dicengkam oleh pengaruh kapitalis dan ahli politik.
Berita-berita yang dilaporkan kebanyakannya tidak ada nilai agama, kurang nilai falsafah bahkan hampir tiada langsung yang bersifat abadi (merujuk kepada amar makruf nahi mungkar). Sehinggakan ciri-ciri yang terkandung dalam Rukun Negara seperti; Kepercayaan kepada Negara, Kesopanan dan Kesusilaan juga telah diabaikan oleh pengamal media perdana. Massa hanya disogok dengan berita-berita hiburan yang hedonis, cerita palsu, cerita yang direka-reka tanpa hujah yang kuat malah lucah dan pornografi.  Dokumentasi juga tiada ruh untuk berbahagi-bahagi pendapat
(kerana pemerintah/penguasa melihat kritikan sebagai ancaman).
Pengamatan akademisnya terhadap krisis media di negara kita sendiri cukup menarik untuk direnung oleh masyarakat media. Mediawan, budayawan, siarawan mahupun blogger, fesbooker, twitterian dan sebagainya perlu melihat dengan matahati agar kita dapat membina atmosfera baru peradaban manusia.

Period Bersih 3.0 sudah wujud angin baru media kita kerana media yang didokong oleh gerakan dari rakyat iaitu media partisipasi sudah mendahului media institusi. Media Partisipasi yang dikawal oleh rakyat menjadi media yang cukup luarbiasa (lebih dipercayai) kerana keluhuran beritanya.


-bersambung.



No comments:

Post a Comment