Thursday, July 9, 2009

SASTERAWAN NEGARA DATUK A. SAMAD SAID



Aku terlalu teruja tatkala dapat merakam sekujur potret seorang tokoh yang aku kagum selama ini.
Bukan pasal PPSMI
bukan pasal Malam Seni di Pekan Kajang
bukan...
bukan segala-galanya
walau aku tahu yang BERJASA BENAR runtuhnya PPSMI itu adalah INI ORANGNYA.

Aku dah terlalu banyak kali ingin mencuba bertemu dengan tokoh ini.
Peluang yang datang bagai orang mengantuk disorong bantal...TIDUR.
Lantaran terlalu teruja...akhir pentas itu aku terlupa untuk BERSALAM dengan sang TOKOH!

Ahh....
Rasa bersalah
rasa berdosa.
rasa...rasa...rasa
maafkan aku
sewajarnya aku PERLU MENCIUM TANGANMU
Aku perlu
sampaikan salamku pada SALINA
yang fasih berbahasa melayu
SALINA yang bijak Mathematik
SALINA yang genius tentang Sains
walau kata pengantarnya cuma BAHASA IBUNDANYA MELAYU.

Maafkan aku
Aku tak sempat bersua
walau LANGIT PETANG itu tidak mendung....lantaran lewat mampir ke sudut itu.
Maafkan aku....
aku tak sempat berbicara dengan WIRA BUKIT
yang masih gagah menjadi SANG TOKOH!

No comments:

Post a Comment