Wednesday, July 29, 2009

PROJEK 'A CLASS'






WAKTU ADALAH ANUGERAH...
WAKTU ADALAH CEBISAN REZEKI DARIPADA ALLAH.

Ini sebenarnya adalah projek IMARAHkan surau. Kami satu taman bersepakat untuk mengindahkan lanskap surau. Lanskap surau di taman kami sekarang ini terlalu gersang. Tiada pepohon hijau yang merendang. Tiada bebunga riang berkembang dan tiada harum seri bunga yang menusuk di laman tatkala menjejakkan kaki di surau ini.
Kami berpakat atas satu tekad. Kami bertekad atas satu hasrat dan kami berhasrat atas satu impian...MEMBINA HARAPAN BARU.
Dari saat-saat dan ruang yang ada kami berdikit membangunkan harapan ini. Surau ini akan menjadi SATU...JANTUNG DAN HATI masyarakat setempat.
Ruang dan kesempatan ini kami beramal mengisi taqwa, memurnikan kehidupan dengan silatul rahim.
Atas detik jantung yang singkat
inilah masa yang tepat sebelum
kita kembali bertemu ILAHI.



"La... ni yang dok klik....klak... kat sini bila nak siap projek kita?" Jerkah seorang sahabat dari belakang. Aku menoleh dan memandang ke arah sahabat yang bergurau dengan senyuman yang melirik. Peluhnya memercik di dahinya, laju.
"Hehehehe..... time rehat" Balas aku selamba.
"HAAAAA" Kami sesama ketawa.
Ketawa dari hati dan jiwa.

KEBENARAN & KEJUJURAN
adalah dua wajah
seiras namun tak sejiwa
satu batil dan
satu HAQ
CARILAH YANG HAQ!


Bunga-bunga kecil yang meliar di sudut-sudut tepian surau menjadi santapan rohani seorang aku. Senang begini, liarnya tidak seliar hati yang tandus dengan iman. Liarnya tidak terburu menghunjam telunjuk pada orang lain. Liarnya bebunga comel ini tidak sampai menjadi BANGSAT. Liar si comel itu tidak seperti si gagak yang kekadang ghairah ingin menjadi merak yang sombong. Jangan jadi gagak hai kawan! Hitamnya hitam yang melekat.







p/s : Ayuh kawan yang haq itu bukan TIKAM DARI BELAKANG!

2 comments:

  1. Salam Az,
    Satu projek kelas A. Tentunya jemaah juga kelas A. Allahuakbar!

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam. Gitulah BUSINESS orang yang tak pandai buat bisnis....menggunung harapan cuma pada ALLAH sahajalah!
    Harapan pada enta juga begitu KELAS A juga.

    ReplyDelete