Tuesday, August 11, 2009

S.O.S




Suasana sekarang agak tidak terkawal.
VIRUS H1N1 @ SELSEMA BABI dah makin menggila. Setakat ini dah 29 orang meninggal gara-gara virus ini.
Kementerian yang berkaitan cuma tunggu kata dari 'orang yang di atas' untuk buat keputusan. DARURAT atau tidak!
Kawalan setakat yang termampu ajelah. Tak usah ramai-ramai di tempat awam. Pakai topeng muka dan kalau boleh tak payah keluar rumah pada yang berisiko tinggi.
Sekolah-sekolah ada yang dah ditutup sementara waktu. Begitu juga IPTA dah ada pelajar yang dijangkiti virus selsema babi ini.
Entahlah.....
Banyak betul penyakit yang berpunca daripada haiwan menular ke manusia. Dulu heboh selsema sebab burung, nyamuk aedes dengan dengginya dan entah apa-apa lagi lah.
Yang tak pernah dengar ialah binatang yang dijangkiti penyakit manusia. Misalnya babi mati kerana lemah jantung. Lembu mati kerana kencing manis atau ah...susahlah nak buat perbandingan!
Gitulah...selsema babi ni agak kronik. Wabaknya sukar diduga. Harapan kita menggunung pada ALLAH sahajalah. kerana dia MAHA TAHU berbanding yang beria-ria mau tahu.







CERITA SI GAGAK
YANG SOMBONG -



Gagak tak kisah dengan semua-semua tu. Dia kebal daripada segala penyakit. Selsema burung dia bebas. Kencing manis dia free. Darah tinggi pun clear. Sebabnya dia dah alah bisa tegal biasa. Santapan dan makanan harian dia ADALAH DAGING BUSUK SAMPAH DAN BANGKAI. Ark! Ark!

4 comments:

  1. 1mamat ada cakap, "sikalang wa pun tatak mau makan itu binatang lagi... wa suda insaf maa... kalau wa mau makan pun wa mau cari itu organik punya... no chemical." wa cakap, "haiya!"

    ReplyDelete
  2. Salam az,
    Sungguh! Bila dah biasa, yang busuk disangka wangi, yang buruk disangka baik. Tong najis tetap dipertahan.

    ReplyDelete
  3. -PAK NGAH
    -ABAH AMAN

    Yang baik jadi teladan...yang kurang baik kelemahan buatan sendiri.


    Ahmad Yasin...
    Kau kesian kat siapa ni?

    ReplyDelete